Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Történelem

1920–1930-as évek 

A tömeggyártott Toyoda automata szövőszék, a Toyota Múzeumban, Aichi-gunban, Japánban
1924-ben Sakichi Toyoda feltalálta a Toyoda Model G Automatic Loom készüléket. A jidoka elve, amely azt jelenti, hogy a gép leáll, ha probléma merül fel, később a Toyota gyártási rendszer részévé vált. A szövőszéket egy kis gyártósorra építették. 1929-ben, a szabadalom az automatikus szövőszék eladták a brit cég Platt Brothers, generáló kezdőtőke személygépkocsi fejlődését.


A Toyota autók gyártását 1933-ban kezdték meg, a Toyoda automatikus alkotóelemeinek üzletágaként, amely az autók gyártására irányult, az alapító fia, Kiichiro Toyoda irányítása alatt. Az első járműveket a A1 utas autó, és a G1 teherautó 1935-ben a Toyota Motor Company-ben alakult, mint független vállalat 1937-ben Járművek eredetileg néven forgalmazott „Toyoda”, a család nevét a cég alapítója, Kiichirō Toyoda. 1936 áprilisában elkészült a Toyoda első személyautója, az AA modell. Az eladási ár 3350 jen volt, 400 jen olcsóbb, mint a Fordnálvagy GM autók.

1936 szeptemberében a társaság nyilvános versenyt rendezett új logó tervezésére. A 27 000 pályázat közül a nyertes három körben a „Toyoda” japán katakana betűje volt. Azonban Rizaburo Toyoda, aki feleségül vette a család, és nem született, hogy a nevét, a „Toyota” ( トヨタ ), mert volt nyolc ecsetvonások (egy szerencsés szám), hogy írjon a japán, vizuálisan egyszerűbb (hagyja ki a diakritikus a végén), és egy hang nélküli mássalhangzóval, nem pedig egy hangos (a hangos mássalhangzók "zavaros" vagy "sáros" hangúnak tekinthetők, mint a hangtalan mássalhangzók, amelyek "tiszta").

Mivel a toyoda szó szerint „termékeny rizs rizsre” jelent, a név megváltoztatása azt is megakadályozta, hogy a társaság kapcsolódjon a régimódi gazdálkodáshoz. Az újonnan kialakult szó márkanév alatt volt, és a társaságot 1937 augusztusában regisztrálták mint Toyota Motor Company.

1940–1950-es évek 

Első generációs Toyopet koronás modell RSD (1955/1 - 1958/10)
1947 szeptemberétől a Toyota kis méretű járműveit "Toyopet" néven adták el. Az első ilyen néven eladott jármű a Toyopet SA volt, de ide tartoztak olyan járművek is, mint a Toyopet SB könnyű teherautó, Toyopet Stout könnyű teherautó, Toyopet Crown, Toyopet Master és a Toyopet Corona. A "Toyopet" szó ( japán cikk) a Toyota SA-nak a kis mérete miatt becenevét adták, a Toyota Company által 1947-ben szervezett névnevezési verseny eredményeként. Amikor azonban a Toyota végül 1957-ben a koronával lépett be az amerikai piacra, a név nem volt jól ismert játékok és háziállatok konnotációi miatt. A név hamarosan megszűnt az amerikai piac számára, ám más piacokon az 1960-as évek közepéig folytatta.

1960–70-es évek 
Az 1960-as évek elején az Egyesült Államok megkezdte a szigorú behozatali tarifák bevezetését egyes járművekre. Az 1964 -es úgynevezett „ csirkeadó ” 25% -os adót vezetett be az importált könnyű tehergépjárművekre. A tarifára reagálva a Toyota, a Nissan Motor Co. és a Honda Motor Co. az 1980-as évek elején elkezdett gyárak építését az Egyesült Államokban. 

1980 

A 1980-as évekre a Toyota Corolla volt a világ egyik legnépszerűbb és legkelendőbb autója
A Toyota az 1980-as évek elején kapta meg első japán minőség-ellenőrzési díját, és elkezdte részt venni a motorosport sokféle változatában. Az 1973-as olajválság miatt a jövedelmező amerikai piacon a fogyasztók kedvezőbb üzemanyag-fogyasztású apró autók gyártására fordultak. Az amerikai autógyártók a kisméretű gazdaságos autókat belépő szintű terméknek tekintették, kis járműveik alacsony minőségűek voltak, hogy az árat alacsonyan tartsák. A konzervatív Toyota hosszabb ideig tartotta a hátsókerék-meghajtású mintákat; míg a teljes termelésben egyértelmű elsőként 1983-ban a Nissan és a Honda mögött csak a harmadik voltak az elsőkerék-meghajtású autók gyártásában. Részben ennek köszönhetően a Nissan's Sunnysikerült a Corolla-val kiszorítani az abban az évben épített számadatokat. 

1982-ben a Toyota Motor Company és a Toyota Motor Sales egyesült egy társasággá, a Toyota Motor Corporation-re. Két évvel később a Toyota a General Motors-szal közös vállalkozást alakított ki, a New United Motor Manufacturing, Inc.-nek, a NUMMI-nek, amely autógyártó üzemben működik a kaliforniai Fremontban. A gyár egy régi General Motors üzem volt, amelyet két évig bezártak. Jelenleg a Tesla, Inc. összeszerelő üzemének helyszíne. A Toyota ezután az 1980-as évek végén kezdte új márkák létrehozását, a luxusosztály, a Lexus 1989-es bevezetésével.

1990-es évek 

A Toyota Supra (JZA80) az egyik legismertebb japán sportautó
Az 1990-es években a Toyota elindult a főleg kompakt autók gyártásától, mivel számos nagyobb és luxusautót felvette a választékába, köztük egy teljes méretű kiszerelést, a T100-at (és később a Tundra-t ), a SUV több sorát, a sport változatot. a Camry, az úgynevezett Camry Solara. Ugyancsak elindítanák sportautóik újabb iterációit, nevezetesen az MR2-t, a Celica -t és a Supra- t ebben a korszakban.

Az Európában jelentős jelenléttel, a Toyota Team Europe sikerének köszönhetően, a vállalat úgy döntött, hogy felállítja a Toyota Motor Europe marketing és mérnöki eszközét, a TMME-t, hogy segítse a járművek forgalmazását a kontinensen. Két évvel később a Toyota az Egyesült Királyságban, a TMUK-n alapított alapot, mivel a vállalat autói nagyon népszerűvé váltak a brit járművezetők körében. Alapokat létesítettek Indianában, Virginiában és Tianjinban is. 1999-ben a társaság úgy döntött, hogy felveszi magát a New York-i és a londoni tőzsdén.

2000-es évek 
2001-ben a Toyota Toyo Trust és Banking egyesült két másik bankkal, hogy létrejöjjön az UFJ Bank, amelyet a japán kormány korrupcióval vádolt, mert rossz hiteleket nyújtott a feltételezett Yakuza- bűncselekmény szindikátusai számára olyan vezetőkkel, akiket azzal vádoltak, hogy megakadályozzák a Pénzügyi Szolgáltatások Ügynökségének ellenőrzéseit. Az UFJ szerepelt a Fortune Magazine világ legnagyobb pénzvesztes vállalata között, a Toyota elnöke pedig igazgató volt. Abban az időben az UFJ volt a Toyota egyik legnagyobb részvényese. A japán bankválság eredményeként az UFJ egyesült a Tokyo-Mitsubishi Bankkal, hogy a Mitsubishi UFJ Financial Group legyen.

2002-ben a Toyota-nak sikerült belépnie a Formula 1 üzembe, és egy évvel azután, hogy a Toyota Franciaországban autókat gyártott, közös vállalkozásokat alapított a francia Citroën és Peugeot autóipari társaságokkal.

2003-ban bevezették az ifjúság-orientált észak-amerikai mecset, a Scion -t.

A Toyota a Forbes 2000 vezető világvállalatainak listáján a 2005. évben a nyolcadik helyet foglalja el, de 2011-re 55- ös lett. A vállalat 2008. első negyedévében a világ első számú autókereskedelme volt. 

2007-ben a Toyota kiadta a teljes méretű tehergépkocsi, a Tundra frissítését, amelyet két amerikai gyárban gyártottak, az egyik Texasban és egy Indianaban. A Motor Trend a Tundrát "Év teherautója", a 2007-es Toyota Camry pedig "Év Autója" -nak nevezte el. Két új gyár építését is elindította, az egyiket a RAV4 építésére a kanadai Ontarioban, Woodstockban, valamint a Másik a Toyota Prius építésére, Blue Springs-ben (Mississippi, USA). Ezt a gyárat eredetileg a Toyota Highlander gyártására tervezték, ám a Toyota úgy döntött, hogy inkább a Princetonban (Indiana, USA ) telepíti. A társaság a közelmúltban is sikert ért el kisebb modelleivel - a Corolla és a Yaris modellekkel.

2010-es évek 
2011-ben a Toyota a japán autóipar nagy részeivel együtt számos természeti katasztrófát szenvedett. A 2011. évi Tōhoku-i földrengés és szökőár súlyos zavart okozott a beszállítói bázisban, valamint a termelés és az export visszaeséséhez. A 2011- es thaiföldi monszun időszakban bekövetkezett súlyos áradások olyan japán autógyártókat érintettek, amelyek Thaiföldöt választották termelési alapnak. A becslések szerint a Toyota elvesztette 150 000 egység termelését a szökőár és a 240 000 egység termelését az árvizek miatt.

2014. február 10-én bejelentették, hogy a Toyota 2017 végéig beszünteti a járművek és motorok gyártását Ausztráliában. A döntés azon a kedvezőtlen ausztrál dolláron alapult, hogy az export nem életképes, és a helyi költségek gyártás és a magas verseny a viszonylag kicsi helyi piacon. A társaság tervezi, hogy 2017 végéig konszolidálja Melbourne-ben vállalati funkcióit. A székhely Port Melbourne-ben marad, az Altona üzem pedig más funkciók számára megmarad. A munkaerő várhatóan 3900-ról 1300-ra csökken. Mind a Ford Motor Company, mind a General Motors ( Holden) követte a példát, 2016-ban és 2017-ben véget vetve az ausztrál produkciónak.

Az autógyártó 2014 első félévében szűk helyen tette a globális eladásokat, 5,1 millió járművet értékesített a 2014. június 30-ig tartó hat hónapban, 3,8% -os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A Volkswagen AG, amely 5,07 millió jármű eladását jelentette, közel állt. 

2014 augusztusában a Toyota bejelentette, hogy Kínában akár 35% -kal csökkenti alkatrészárait. A társaság elismerte, hogy a lépés egy olyan próbára adott válaszul történt, amelyet a hónap elején Kína Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottsága vetített előre a Toyota Lexus pótalkatrész-politikájáról, egy olyan ipari szintű vizsgálat részeként, amelyben a kínai szabályozó szerint túlzottan magas árakat vetnek fel. alkatrészek gyártója és az értékesítés utáni szerviz. 

2015 novemberében a vállalat bejelentette, hogy az elkövetkező öt évben 1 milliárd dollárt fektet be a mesterséges intelligencia és a robotika kutatásába. 2016-ban a Toyota befektetett az Uberbe. A befektetett összeg nem nyilvános információ.

2016 márciusában a Toyota együttműködött a Yanmarral, hogy üvegszálas kedvtelési célú hajót készítsen Yanmar külső tengeri dízelmotorokkal vagy Toyota belső motorokkal. 

Augusztus 27-én, 2018-ban a Toyota bejelentette, hogy beruházás $ 500 millió über „s autonóm autók.